Privatabonnemang

  • Hur beställer jag ett bredbandsabonnemang?

    Om din bostadsrättsförening eller hyresvärd har avtal med Stockholms Stadsnät som innebär att varje hushåll individuellt tecknar sitt abonnemang: Använd beställningsblanketten som finns att ladda ner som pdf under Blanketter och Guider eller beställ en blankett via e-post support@stosn.se eller telefon 08-5012 20 10.

    Om din bostadsrättsförening eller hyresvärd har ett avtal med Stockholms Stadsnät som innebär att alla hushåll automatiskt är ansluta behöver du inte skicka in någon beställning alls för att få den hastighet i uttaget som föreningen betalar för. Endast om du vill uppgradera till snabbare bredband behöver du beställa och använder då samma beställningsblankett som ovan.

  • Kan jag betala via autogiro? Hur anmäler jag om autogiro?

    Ja, det går utmärkt. Du anmäler om autogirobetalning via din egen Internetbank. Du kommer då behöva ange ditt kundnummer. Har du ingen Internetbank, kontakta ekonomiavdelningen, e-post: ekonomi@stosn.se eller ring måndag-torsdag kl. 13.00–16.00, telefon 08-5012 20 00. En expeditionsavgift (f.n. 25 kr) för pappersfaktura debiteras även om du har autogiro. Om du väljer PDF-faktura debiteras ingen expeditionsavgift.

  • Hur säger jag upp bredbandsabonnemanget?

    Uppsägning av abonnemang skall ske via brev till Stockholms Stadsnät AB, Box 1515, 171 29 Stockholm, eller e-post ekonomi@stosn.se och det är endast avtalstecknaren som kan säga upp avtalet. Undantaget är vid dödsfall då dödsboet eller nära anhörig är den som har möjligheten att säga upp avtalet. Då uppsägningstiden löpt ut upphör din bredbandsuppkoppling. Dina e-postlådor med tillhörande adresser och dina hemsideutrymmen tas bort ur våra system efter 30 dagar.

  • Vad händer med min e-post, min hemsida m.m vid uppsägning?

    30 dagar efter att ditt abonnemang upphört tar vi bort din e-postlåda och dina webbsidor ur våra system. Om du vill spara gamla e-postmeddelanden eller filer på din hemsida måste du göra det innan ditt abonnemang upphör. Om du skulle ångra din uppsägning inom 30 dagar så finns alltså din e-post och din hemsida kvar.

  • Vad kostar ett bredbandsabonnemang?

    Kostnaden för ett bredband via ett bredbandsuttag varierar beroende på var du bor. Kontakta kundtjänst för mer information om aktuella priser. OBS! Lokala priser och kampanjer kan förekomma.

  • Är det någon bindningstid på abonnemanget?

    Abonnemangen har vanligen ingen bindningstid. Alla abonnemang har 1 mån uppsägningstid. Det förekommer också abonnemang med längre bindningstid. Dessa abonnemang är som regel tecknade i samband med ett kampanjtillfälle.

Företagsabonnemang

  • Hur lång är bindningstiden?

    Minst 12 månader.

Bredbands-TV/HDTV

  • Vilka tjänstedelare finns att välja på för att ansluta bredbands-TV?

    För att ansluta TV:n till bredbandet (IPTV) behöver du en tjänstedelare som fördelar trafiken i bredbandet så att dator/-er och TV fungerar samtidigt. Stockholms Stadsnät säljer följande modeller:

    • Tjänstedelare Mini (Inteno XG6846) Lätthanterlig tjänstedelare klar för Gigabit-trafik med fyra Gigabit LAN-utgångar; två för bredbands-TV och två för Internet. XG6846 har ingen telefonidosa eller trådlös router. Den är därmed främst ett alternativ för dig som enbart vill ansluta bredbands-TV och har egen router. Finns för både fiber och UTP/koppar-nät.
    • Tjänstedelare Plus (Inteno EG300) Lätthanterlig tjänstedelare klar för Gigabit-trafik med fyra Gigabit LAN-utgångar; två för bredbands-TV och två för Internet/dator. Ytterligare två portar för bredbandstelefoni. Har även funktionen trådlös router. Finns för både fiber och UTP/koppar-nät.

    Produktblad, teknisk information och beställningsblanketter finns att ladda ner från hemsidan under fliken ”Blanketter & Guider”. Eller kontakta kundtjänst för mer information eller beställning.

  • Kan jag ha flera TV-apparater anslutna till bredbands-TV?

    Stockholms Stadsnät stöder 2 st IPTV-boxar per tjänstedelare. Kontakta kundtjänst om du vill ansluta fler IPTV-boxar.

  • Vad behövs för att ansluta TVn till bredbandet?

    Din fastighet måste vara ansluten till Stockholms Stadsnät, du måste vara Internetkund hos oss, anslutningen måste vara minst 100/100 Mbit/s och du behöver en sk. tjänstedelare som du köper från Stockholms Stadsnät. Du behöver också ett abonnemang för bredbands-TV från Sappa IPTV eller Viasat IPTV.

  • Var hittar jag kanalutbudet som jag kan välja mellan?

    Stockholms Stadsnät samarbetar med både Sappa IPTV och Viasat IPTV. Du hittar alla kanalpaket och kampanjerbjudanden för IPTV/bredbands-TV på deras respektive hemsida www.sappa.se och www.viasat.se

Bredbandstelefoni

  • Om bredbandstelefonin krånglar

    Om du upplever problem med inkommande samtal och/eller att ringa ut, räcker det oftast att bryta strömmen till tjänstedelare eller SIP-boxen och sedan slå på den igen. Prova att dra ur strömkabeln helt och hållet, vänta 10 sekunder och anslut kabeln igen. Om problemet kvarstår kontakta kundtjänst.

  • Hur kommer jag igång med bredbandstelefoni?

    Lilla Abonnemanget för bredbandstelefoni ingår i bredbandsabonnemanget. Det innebär att du kan ansluta telefonen till bredbandet och betala enbart för de samtal du ringer. Ingen fast månadsavgift. Prislista finns här. För att ansluta telefonen behöver du en tjänstedelare med inbyggd telefonidosa eller en sk.SIP-box. Båda finns att köpa från Stockholms Stadsnät. Du behöver också skicka in en beställningsblankett för bredbandstelefoni. Den finns att hämta här. Läs gärna mer om fördelarna med Stockholms Stadsnäts bredbandstelefoni här.

E-post

  • Hur lägger jag till ett e-postkonto i Windows 8?

    Här finns en lathund i pdf-format för hur du lägger till ett nytt e-postkonto i Windows 8. För instruktion på skärmen klicka på fliken Support, därefter ”Lathund E-postinställningar”

  • Kan föreningen ha ett eget e-postkonto?

    Ja, det går att lösa genom att föreningen har en internetdomän som parkeras hos Stockholms Stadsnät. Via en webbsida kan föreningens ansvarige administrera vilka e-postadresser som ska finnas i domänen. Det går även att skicka vidare (”forward”) från dessa e-postkonton till andra e-postkonton. Man kan också spara all inkommande e-post till de adresser man vill.

    Exempel:
    Ordföranden vill ha adress ordförande@brf-apelsinen.se, men hon har all sin privata e-post påsuper.sara@hotmail.com och vill ha även denna e-post dit.
    Då skapas adressen ordförande@brf-apelsinen.se och en ”forward” sätts till super.sara@hotmail.com. På så vis kommer all e-post, både privat och föreningens, till ordförandens vanliga adress.
    Ordföranden får enklare administration och medlemmarna får en e-postadress som är lätt att komma ihåg för allt som rör föreningen.
    All inkommande post till ordförande@brf-apelsinen.se kan sparas (om man vill) och kan hanteras av övriga i styrelsen om ordföranden skulle avgå eller om man bara vill logga all inkommande e-post.
    Föreningen kan också ha e-postadressen styrelse@brf-apelsinen.se, och sprida ut inkommande e-post till bådesuper.sara@hotmail.com och t ex kassören och sekreteraren.
    Enkelt och smidigt!

  • Vad är POP3?

    POP3 står för Post Office Protokoll 3 och är den senaste versionen av standardprotokoll för att ta emot e-post. POP3 är ett client/server protokoll i vilken e-post tas emot och lagras på din e-postserver.

  • Hur stora e-postmeddelanden kan jag ta emot?

    Din e-postlåda rymmer som mest 250 MB. När du tar emot e-post och bifogade filer så krymper logiskt nog ditt utrymme. Den teoretiska gränsen på hur stora e-postmeddelanden du kan ta emot (e-post med bifogade filer) beror alltså på hur mycket du redan har lagrat i din e-postlåda. Är den helt tom kan du ta emot ett e-postmeddelande med en bifogad fil på 10 MB.

  • Går det att ha POP3-mail hos en annan leverantör?

    Det går bra att använda POP 3 till mailserver hos annan leverantör. Du ska använda e-post leverantörens smtp-server för utgående mail.

  • Jag har problem med att läsa/skicka bifogade filer – hur åtgärdar jag det?

    Se till att både din och /-avsändarens e-postklient stöder MIME. Är du osäker, – kan du alltid välja att skicka texten i ett generellt format som Rich Text Format, som de flesta klienter kan läsa. Ska du skicka e-post från en Macintosh till en mottagare som använder PC bör du tänka på att koda meddelandet med AppleDouble. Tänk också på att lägga till rätt filändelse som talar om vilken typ av dokument det är.

  • Jag har problem att läsa bifogade filer. Vad gör jag?

    Se till att både du och mottagaren har programvara som stöder MIME. Se också till att filer med t.ex. ändelsen .doc är associerade till rätt program i den dator mottagaren använder. Är du osäker på vilket program eller vilken programversion mottagaren använder kan du alltid välja att skicka texten i ett generellt format som .rtf, Rich Text Format, som de flesta program kan läsa.

    Skickar du e-post från en Macintoshdator till en mottagare som använder PC bör du tänka på att inte koda dina bilagor med binhex utan med AppleDouble. Tänk också på att lägga till filändelser som talar om vilken typ av dokument det är. Mail Extension och mer specifikt med transportkodningen QP, Quoted Printable, för 7-bitarsöverföring. För att svenska tecken ska visas korrekt i ett e-postmeddelande måste programvaran stödja MIME och man måste ha detta aktiverat.

    Stosns e-postservrar hanterar meddelanden som är upp till 10 Mb stora.

  • Hur gör jag för att hantera olika e-postadresser samtidigt?

    Då måste du ha en e-postklient som klarar av att hantera detta. Ett bra program som klarar av att hantera flera e-postkonton samtidigt är Microsoft Outlook. Vår support kan hjälpa dig med de inställningar som gäller för Stockholms Stadsnät.

  • Hur byter jag lösenord till mitt e-postkonto?

    De lösenord som du får av Stockholms Stadsnät är automatiskt genererade och utformade för att vara så säkra som möjligt. Det gör att de blir relativt avancerade som t.ex. 86x9K33i. Lösenordet kan du byta på kundcenter, under inställningar.

  • Hur många e-postadresser ingår i mitt bredbandsabonnemang?

    Du kan i dagsläget ha upp till fem (5) e-postkonton per abonnemang.

  • Hur beställer jag nya e-postadresser hos Stockholms Stadsnät?

    Du kan själv lägga upp nya, redigera och ta bort konton på ”kundcenter”. Du kan alltid kontakta supporten via telefon eller per e-post för hjälp med uppläggning av nya konton.

  • Var hittar jag min e-post?

    Ett enkelt sätt är att gå in på adressen https://webmail.stosn.com/ och logga in med dina användaruppgifter. Då kan du hantera din e-post direkt i webbläsaren.

  • Hur stort utrymme har varje e-postkonto?

    Varje e-postkonto har upp till 250 Mbyte vid användande av 1 st e-postkonto, max 5 st konton per abonnemang då fördelas dessa 250 MB på antalet konton. Utrymmet kan även varierar beroende på avtalsform.

  • Hur kan jag testa e-postfunktionerna?

    Om du har lagt upp ett nytt e-postkonto så kan du testa det genom att skicka e-post till dig själv. Kommer det fram så vet du att e-postkontot fungerar.

  • Jag vill läsa min e-post i en e-postklient som t.ex. Windows Mail, vilka inställningar måste jag göra?

    Användaruppgifter för ditt e-postkonto:

    • Användarnamn är hela din e-postaddress.
    • Användarnamn ska se ut så här: exempel@stosn.com
    • Lösenord är det lösenord du fick tilldelat vid skapandet av e-postaddressen.
    • Kontakta Stockholms Stadsnät Support om du behöver ett nytt lösenord.

    Servern för inkommande e-post för datorer som lagrar e-post lokalt är en POP3-server.

    • Inkommande e-post (POP3): pop3.stosn.com
    • Port: 995
    • Kryptering: SSL

    Servern för inkommande e-post för datorer, smarta telefoner och surfplattor som inte lagrar e-post lokalt är en IMAP-server.

    • Inkommande e-post (IMAP): imap.stosn.com
    • Port: 993
    • Kryptering: SSL

    Servern för utgående e-post för alla enheter är en SMTP-server.

    • Utgående e-post (SMTP): smtp.stosn.com
    • Port: 587
    • Kryptering: START TLS / SSL

Hemsida

  • Hur stort utrymme har jag för en hemsida?

    Varje hemsida har 100 MB i lagringsutrymme. I varje bredbandsabonnemang ingår ett (1) hemsideskonto. Totalt kan du alltså lagra 100 MB data.

  • Jag kan inte se min hemsida. Vad beror det på?

    Ett fel kan vara att du inte har en fil som heter index.htm eller index.html i katalogen htmldocs. Har du inte det så visas inte din hemsida. Det kan också vara ett tillfälligt fel på din hemsidesserver. Kontakta kundtjänst om felet finns kvar under lång tid.

  • Hur laddar jag upp filer till min hemsida?

    Följ instruktionerna på mina sidor där du loggat in med användarnamn och lösenord, själva hemsidan (html filerna) skall ligga under htmldocs när du loggar in på hemsidesservern. Användarnamn och lösenord till dina sidor får du från kundtjänst 08-5012 20 10 eller kundtjanst@stosn.se.

  • Vad har min hemsida för adress?

    Din adress blir: http://XXXXXX.home.stosn.com, där XXXXXX står för det själv valda namnet på er sida.

  • Hur aktiverar jag mitt hemsideskonto hos Stockholms Stadsnät?

    Ditt hemsideskonto aktiverar du genom att kontakta Stockholms Stadsnäts kundtjänst.

Installation

  • Vad innebär FTTH (Fiber to the Home)?

    ”Fiber to the Home” är Stokabs koncept för att ansluta hushåll till fibernätet i Stockholms Stad. Anslutna fastigheter har fått – eller kommer att få – en s.k husnod där Stokab-fibern kommer in i fastigheten. (Men observera att en husnod inte alltid betyder att fibern redan är framdragen.) Föreningens fastighetsnät ansluts till husnoden och boende kan börja nyttja Internet, bredbands-TV, bredbandstelefoni och andra bredbandstjänster. Mer information om FTTH finns också på Stokabs hemsida www.stokab.se.

  • Hur går installationen i en lägenhet till?

    Alla lägenheter utrustas med ett bredbandsuttag eller tjänstedelare på avtalad plats. Vid installation kan lägenhetsinnehavaren välja en placering av uttaget inom 15 kabelmeter från den punkt där kabeln kommer in i lägenheten. Uttaget är inte större än en vanlig el-kontakt. Om fastigheten har ett fibernät upp i lägenheterna avslutas fibern med en fiberkonverter eller tjänstedelare för fibernät istället för med ett vanligt bredbandsuttag. Du kommer bli aviserad med en lapp i brevlådan ca. en vecka innan installationen utförs i din lägenhet.

  • Vad krävs för att vi ska kunna koppla upp vår fastighet?

    Kontakta vår säljavdelning för information info@stosn.se eller telefon 08-5012 20 00.

  • Vem äger nätet efter installation?

    Fastighetsnätet övergår efter slutbesiktning till fastighetsägarens/bostadsrättsföreningens ägo.

  • Hur lång tid tar installationen?

    Från det att du tecknat avtal med Stockholms Stadsnät tar det cirka 1-3 månader att installera hela fastigheten. Givetvis ger vi en mer exakt tidsuppskattning vid formella installationsprojekt.

  • Gäller rotavdrag för installationskostnaden?

    Nej, lägenhetsinnehavaren kan inte göra rotavdrag för att enbart installera Internet. Kontakta Skatteverket för mer information.

  • Måste alla hushåll i fastigheten bli kunder för att ni ska installera?

    Det beror på vilken typ av avtal bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren tecknar med Stockholms Stadsnät. Vid individuella avtal väljer var och en om man vill ansluta sig eller inte. Vid gruppavtal blir alla i fastigheten/föreningen kunder, men det finns inget krav på att utnyttja tjänsten.

  • Vad kostar en installation för min fastighet?

    Priset beror på ett antal variabler som t.ex. antalet lägenheter i föreningen, geografisk placering och hur fastigheten ser ut. Det är därför svårt att ge ett riktpris. Kontakta vår säljavdelning på info@stosn.se eller telefon 08-5012 20 00 för information om priser!

  • Hur går en installation av fastighetnät till?

    Fastighetsnätet dras i befintlig kanalisation där det är möjligt, t ex där Telias kablar är dragna. I annat fall läggs en tunn list i trapphuset. Vi sätter den tekniska utrustningen (switchar) i ett skyddat utrymme i fastigheten, oftast placerat i källaren där Stokabs kabel lämnas av. Därefter kopplas varje lägenhet ihop med de centrala switcharna. Kapaciteten in i fastigheten är aldrig mindre än 1 Gbit. Varje enskild lägenhet kan som mest ha 1 Gbits anslutningshastighet.

Service

  • Vem står för service av nät och utrustning?

    Nätet i fastigheten

    Om Stockholms Stadsnät har installerat fastighetsnätet så sköter vi service på det under garantitiden. Detta görs utan kostnad såvida inte den boende eller fastighetsägaren/Brf har orsakat felet. I övriga fall så hjälper vi gärna till, men det är fastighetsägaren/Brf eller den boende som har det ekonomiska ansvaret.

    Kontakta Kundtjänst om du misstänker att du har problem med ditt uttag eller din tjänstedelare.

    Nätet i lägenhet

    Den boende ansvarar själv för eventuellt lägenhetsnät.

    Tjänstedelare

    Stockholms Stadsnät hanterar de tjänstedelare som säljs till enskilda användare och har teknisk behörighet att uppgradera samt omkonfigurera dessa så att de fungerar väl i Stockholms Stadsnäts nät. Detta innebär att den enskildes inställningar kan komma att ändras.

    Central switch

    Stockholms Stadsnät ser till att aktiv utrustning fungerar som avsett och att det finns reservenheter om något går sönder. Om centrala switchar behöver uppgraderas så gör Stockholms Stadsnät det utan kostnad för påverkade kunder.

    Matning till fastigheten

    Stockholms Stadsnät ser till att det finns väl tilltagen kapacitet till själva fastigheten. Om kapaciteten behöver uppgraderas så gör Stockholms Stadsnät det utan kostnad för påverkade kunder.

Tekniska frågor

  • Hur kommer jag igång att surfa via tjänstedelare/router?

    1. Surfning via kabel (rekommenderas för bästa hastighet)

    • Koppla nätverkskabeln mellan ditt bredbandsuttag och WAN-uttaget på din tjänstedelare/router
    • Koppla en nätverkskabel från datorn till tjänstedelarens uttag märkt LAN 1 eller LAN 2.

    2. Surfa trådlöst med tjänstedelare från Stockholms Stadsnät (OBS! surf via trådlöst ger aldrig samma höga hastigheter som att surfa via kabel):

    • Gör först en sökning efter trådlösa nätverk på din dator med WLAN-klient.
    • Jämför i listan med det SSID som anges på klisterlappen på din tjänstedelare
    • Anslut genom att dubbelklicka på rätt SSID och därefter skriva in den krypteringsnyckel som anges på klisterlappen märkt WPA på din tjänstedelare.

     

  • Vad kan jag göra om tjänstedelaren krånglar?

    Starta om din tjänstedelare genom att göra den strömlös, vänta 10 sekunder, anslut strömmen igen. Vänta minst 15 minuter, försök sedan att använda bredbandet. Kontakta Kundtjänst om problemen kvarstår.

  • Vilka garantier gäller om min tjänstedelare går sönder?

    Stockholms Stadsnät följer Konsumentköplagen. Vi lämnar 24 månader garanti på tjänstedelare samt 6 månader på nätaggregat/transformatorer, om inget annat specifikt anges.

  • Varför behöver jag en tjänstedelare?

    Om du vill ansluta TV:n till bredbandet behöver du en tjänstedelare. Kontakta kundtjänst för mer information och beställning.

  • Varför får min dator samma IP-adress?

    Stockholms Stadsnät delar ut IP-adresser med hjälp av en DHCP-server. Denna server följer DHCP-standard. Detta innebär att DHCP-servern delar ut den IP-adress klienten begär när klienten gör en DHCP-request. Windows DHCP-klient fungerar så att den alltid begär den IP-adress den hade sist när du gör en DHCP-renew. Det gör att din dator alltid får den IP-adress du hade senast, om den finns ledig. Är den inte ledig, får du en ny.

    Surfa IPv6

    Idag kan du surfa IPv6 till webbsajter som erbjuder detta om datorn är ansluten direkt till bredbandsuttaget (utan en router kopplad mellan uttaget och datorn). Det kommer att fungera även med router så snart våra leverantörer av nätutrustning har implementerat de funktioner som idag saknas för att vi skall kunna erbjuda detta.

    Företagskunder som är intresserade av att få IPv6 adresser ombedes kontakta kundtjänst.

  • Kan man få fast IP-adress hos Stockholms Stadsnät?

    Ja, en fast IP-adress per hushåll ingår i bredbandsabonnemanget. Kontakta kundtjänst om du vill beställa en fast IP-adress.