Stockholms Stadsnät FAQ

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Och hittar du inte det du söker efter kan du alltid kontakta oss här.

 

Snabblänkar:

Privatabonnemang

Hur beställer jag ett bredbandsabonnemang?

Det beror på om din förening eller hyresvärd tecknat ett gruppabonnemang eller individuella abonnemang.

Gruppabonnemang
Har din bostadsrättsförening, samfällighet eller hyresvärd ett gruppabonnemang innebär det att alla hushåll automatiskt är anslutna till internet. Du behöver inte skicka in någon beställning för att få den hastighet i uttaget som föreningen betalar för. Du behöver endast skicka en beställningsblankett om du vill uppgradera till snabbare hastighet. Beställningsblanketten hittar du här.

Individuella avtal
Har din bostadsrättsförening, samfällighet eller hyresvärd individuella avtal med Stockholms Stadsnät innebär det att varje hushåll själv tecknar abonnemang för den internethastighet som önskas. Använd beställningsblanketten här. 

Osäker på vilken lösning din bostadsrättsförning, samfällighet eller hyresvärd har? Kontakta kundtjänst via e-post support@stosn.se eller telefon 08-5012 20 10.

 

Vad kostar ett bredbandsabonnemang?

Kostnaden för ett internetabonnemang via ett bredbandsuttag varierar beroende på var du bor. Kontakta kundtjänst för mer information om aktuella priser. OBS! Lokala priser och kampanjer kan förekomma.

Vad är bindningstiden på abonnemanget?

Bredbandsabonnemangen har ingen bindningstid. Alla abonnemang har 1 mån uppsägningstid.

Bindningstid för abonnemang upphör att gälla from 1 september 2022. Aktuella villkor vid datum för ingånget avtal är fortfarande giltiga. Efter utgången bindningstid övergår abonnemanget till 0 månaders bindningstid och 1 månads uppsägningstid.

Kan jag betala via autogiro? Hur anmäler jag om autogiro?

Ja, det går utmärkt. Du anmäler om autogirobetalning via din egen internetbank. Du kommer då behöva ange ditt kundnummer hos oss. Autogiroblankett hittar du här. Har du ingen internetbank, kontakta vår ekonomiavdelning, e-post: ekonomi@stosn.se eller ring oss måndag-torsdag kl. 13.00–16.00, telefon 08-5012 20 00. En expeditionsavgift (f.n. 25 kr) för pappersfaktura debiteras även om du har autogiro. Om du väljer PDF-faktura debiteras ingen expeditionsavgift.

Hur säger jag upp bredbandsabonnemanget?

Uppsägning av abonnemang skall ske via e-post till ekonomi@stosn.se eller brev till Stockholms Stadsnät AB, Box 7066, 164 07 Kista. Endast avtalstecknaren kan säga upp avtalet. Undantaget är vid dödsfall då dödsboet eller nära anhörig kan säga upp avtalet. Då uppsägningstiden löpt ut upphör din bredbandsuppkoppling. Dina e-postlådor med tillhörande adresser och dina hemsideutrymmen tas bort ur våra system efter 30 dagar.

Vad händer med min e-post, min hemsida m.m. vid uppsägning?

30 dagar efter att ditt abonnemang upphört tar vi bort din e-postlåda och dina webbsidor ur våra system. Om du vill spara gamla e-postmeddelanden eller filer från din hemsida måste du göra det innan ditt abonnemang upphör. Om du skulle ångra din uppsägning inom 30 dagar så finns alltså din e-post och din hemsida kvar.

Företagsabonnemang

Hur lång är bindningstiden på företagsabonnemang?

Det kan variera men är vanligtvis 12 månader.

Varför kostar ett företagsabonnemang mer än ett privatabonnemang?

En företagsfiber är en anslutning till endast en kontraktspart. Det innebär att kostnaden både för installation och för abonnemang endast täcks av en slutkund. I en Brf tex delas kostnaden ut på antalet lägenheter vilket gör att priset per abonnent sjunker. En annan viktig skillnad är att företagsabonnemang alltid har högre SLA, det betyder att din förbindelse övervakas dygnet runt av en beredskapsgrupp som ofta hanterar eventuella fel innan abonnenten hunnit upptäcka att ett fel har inträffat.

Som företag går det att samordna en upphandling av internet tillsammans med andra företag i samma fastighet eller område och då går det oftare att förhandla ned priset till lägre nivåer.

Vad händer med abonnemanget om mitt företag flyttar mitt i bindningstiden?

Flyttar företaget inom Stockholmsområdet finns möjlighet att flytta med bredbandsförbindelse till den nya lokalen. Det förutsätter dock att STOKAB eller SKANOVA även levererar till den nya fastigheten. Flyttkostnader kan tillkomma.

Finns inte förutsättningar för att flytta med abonnemanget så faktureras du för den summa som återstår av abonnemangets bindningstid.

Vad kostar en installation till företag?

Kostnaden varierar mellan olika fastigheter. Det som påverkar priset är om det finns färdiga kanaler med utrymme att dra kablar igenom eller om listning behövs, avståndet mellan lokalen och avlämningspunkten, om håltagning behövs m.m. Om det redan finns ett fastighetsnät till lokalen så använder vi gärna det förutsatt att det uppfyller våra krav.

Vad ingår i installationsavgiften?

I installationsavgiften är kabeldragning mellan lokal och anslutningspunkt i fastigheten, kontaktering av kabel och inmätning av kabeln inräknat.

Vilket ansvar har jag som kund?

Stockholms Stadsnät garanterar leveransen i den hastighet som beställts av företaget i bredbandsuttaget. Utrustning i lokalen som tex brandvägg, router o. dyl ansvarar du som företagskund för.

Vad ska jag använda för router för trådlös anslutning i min företagslokal?

Det är viktigt att den trådlösa routern kan hantera den bandbredd ni beställt. I vår webbshop hittar du bra routrar som vi vet fungerar och rekommenderar. Osäker på vilken du ska välja? Du kan alltid rådfråga vår kundtjänst.

Bredbands-tv/IPTV

Vad behövs för att ansluta min tv till bredbandet?

För att ansluta bredbands-tv behöver du vara bredbandskund hos Stockholms Stadsnät med en internethastighet på minst 100/100 Mbit/s och du behöver en sk. tjänstedelare. 

Tjänstedelare kan du köpa i vår webbshop.

Du behöver teckna ett tv-abonnemang för bredbands-tv från Sappa eller Allente som båda distribuerar sina tv-kanaler via vårt nät.

Vilka tjänstedelare finns att välja på för att ansluta bredbands-tv?

För att ansluta din tv till bredbandet (IPTV) behöver du en tjänstedelare som fördelar trafiken i bredbandet mellan dator/-er och tv-box. Stockholms Stadsnät säljer följande modeller:

Tjänstedelare XG (6846B). Lätthanterlig tjänstedelare klar för Gigabit-trafik med fyra Gigabit LAN-utgångar; två för bredbands-tv och två för internet. XG har ingen telefonidosa eller trådlös router. Den är därmed främst ett alternativ för dig som enbart vill ansluta bredbands-tv och har egen router. Finns för både fiber och UTP/koppar-nät.

Tjänstedelare EG400. Lätthanterlig tjänstedelare klar för Gigabit-trafik med fyra Gigabit LAN-utgångar; två för bredbands-tv och två för Internet/dator. Ytterligare två portar för bredbandstelefoni. Har även funktionen trådlös router. Finns för både fiber och UTP/koppar-nät.

Tjänstedelare köper du via webbshopen.

 

Kan jag ha flera tv-apparater anslutna till bredbands-tv?

Stockholms Stadsnät stöder 2 st tv-boxar per tjänstedelare. Kontakta kundtjänst om du vill ansluta fler tv-boxar.

Var hittar jag kanalutbudet som jag kan välja mellan?

Stockholms Stadsnät samarbetar med både Sappa och Allente. Du hittar alla kanalpaket och kampanjerbjudanden för bredbands-tv på deras respektive hemsida www.sappa.se och www.allente.se

Bredbandstelefoni

Hur kommer jag igång med bredbandstelefoni?

Lilla Abonnemanget för bredbandstelefoni ingår i bredbandsabonnemanget. Det innebär att du kan ansluta telefonen till bredbandet och betala enbart för de samtal du ringer. Ingen fast månadsavgift. För att ansluta telefonen behöver du en tjänstedelare med inbyggd telefonidosa eller en sk. SIP-box. Tjänstedelare köper du direkt i webbshopen. SIP-box beställer du via beställningsblankett.

Beställningsblanketter och prislistor för telefoniabonnemang hittar du här!

Om bredbandstelefonin krånglar

Om du upplever problem med inkommande samtal och/eller att ringa ut, räcker det oftast att bryta strömmen till tjänstedelaren eller SIP-boxen och sedan slå på den igen. Prova att dra ur strömkabeln helt och hållet, vänta 10 sekunder och anslut kabeln igen. Om problemet kvarstår kontakta kundtjänst.

Problem vid utlandssamtal

Av säkerhetsskäl är utlandssamtal spärrade i Telavox. Orsaken till detta är för att skydda kunder mot tex hackning. Upplever du problem med att ringa något utlandsnummer så ska du kontakta vår kundtjänst som kan hjälpa dig så du kan ringa dit du önskar.
Kontaktuppgifter till kundtjänst här.

E-post

Hur många e-postadresser ingår i mitt bredbandsabonnemang?

Du kan i dagsläget ha upp till fem (5) e-postadresser per abonnemang.

Hur byter jag lösenord till mitt e-postkonto?

De lösenord som du får av Stockholms Stadsnät är automatiskt genererade och utformade för att vara så säkra som möjligt. Det gör att de blir relativt avancerade som t.ex. 86x9K33i. Lösenordet kan du byta på kundcenter, under inställningar.

Var hittar jag min e-post?

Gå in på adressen https://webmail.stosn.com/ och logga in med dina användaruppgifter. Då kan du hantera din e-post direkt i webbläsaren.

Jag vill läsa min e-post i en e-postklient som t.ex. Windows Mail, vilka inställningar måste jag göra?

Användaruppgifter för ditt e-postkonto:

  • Användarnamn är hela din e-postaddress.
  • Användarnamn ska se ut så här: exempel@stosn.com
  • Lösenord är det lösenord du fick tilldelat vid skapandet av e-postaddressen.

Kontakta Stockholms Stadsnät Support om du behöver ett nytt lösenord.

Servern för inkommande e-post för datorer som lagrar e-post lokalt är en POP3-server.

  • Inkommande e-post (POP3): pop3.stosn.com
  • Port: 995
  • Kryptering: SSL

Servern för inkommande e-post för datorer, smarta telefoner och surfplattor som inte lagrar e-post lokalt är en IMAP-server.

  • Inkommande e-post (IMAP): imap.stosn.com
  • Port: 993
  • Kryptering: SSL

Servern för utgående e-post för alla enheter är en SMTP-server.

  • Utgående e-post (SMTP): smtp.stosn.com
  • Port: 587
  • Kryptering: START TLS / SSL

 

 

Hur stort utrymme har varje e-postkonto?

Varje e-postkonto har upp till 250 Mbyte vid användande av 1 st e-postkonto, max 5 st adresser per abonnemang då fördelas dessa 250 MB på antalet adresser. Utrymmet kan även varierar beroende på avtalsform.

Hur gör jag för att hantera olika e-postadresser samtidigt?

Du måste ha en e-postklient som klarar av att hantera detta. Ett bra program som klarar av att hantera flera e-postkonton samtidigt är Microsoft Outlook. Vår support kan hjälpa dig med de inställningar som gäller för Stockholms Stadsnät.

Hur stora e-postmeddelanden kan jag ta emot?

Din e-postlåda hos Stockholms Stadsnät rymmer som mest 250 MB. När du tar emot e-post och bifogade filer så krymper ditt utrymme. Den teoretiska gränsen på hur stora e-postmeddelanden du kan ta emot (e-post med bifogade filer) beror på hur mycket du redan har lagrat i din e-postlåda. Är den helt tom kan du ta emot ett e-postmeddelande med en bifogad fil på 40 MB.

Jag har problem med att läsa/skicka bifogade filer – hur åtgärdar jag det?

Se till att både din och /-avsändarens e-postklient stöder MIME. Är du osäker, – kan du alltid välja att skicka texten i ett generellt format som Rich Text Format, som de flesta klienter kan läsa. Ska du skicka e-post från en Macintosh till en mottagare som använder PC bör du tänka på att koda meddelandet med AppleDouble. Tänk också på att lägga till rätt filändelse som talar om vilken typ av dokument det är.

Jag har problem att läsa bifogade filer. Vad gör jag?

Se till att både du och mottagaren har programvara som stöder MIME. Se också till att filer med t.ex. ändelsen .doc är associerade till rätt program i den dator mottagaren använder. Är du osäker på vilket program eller vilken programversion mottagaren använder kan du alltid välja att skicka texten i ett generellt format som .rtf, Rich Text Format, som de flesta program kan läsa.

Skickar du e-post från en Macintoshdator till en mottagare som använder PC bör du tänka på att inte koda dina bilagor med binhex utan med AppleDouble. Tänk också på att lägga till filändelser som talar om vilken typ av dokument det är. Mail Extension och mer specifikt med transportkodningen QP, Quoted Printable, för 7-bitarsöverföring. För att svenska tecken ska visas korrekt i ett e-postmeddelande måste programvaran stödja MIME och man måste ha detta aktiverat.

Stosns e-postservrar hanterar meddelanden som är upp till 10 Mb stora.

Hur beställer jag nya e-postadresser hos Stockholms Stadsnät?

Du kan själv lägga upp nya, redigera och ta bort konton på ”kundcenter”. Du kan alltid kontakta supporten via telefon eller per e-post för hjälp med uppläggning av nya konton.

Vad är POP3?

POP3 står för Post Office Protokoll 3 och är den senaste versionen av standardprotokoll för att ta emot e-post. POP3 är ett client/server protokoll i vilken e-post tas emot och lagras på din e-postserver.

Går det att ha POP3-mail hos en annan leverantör?

Det går bra att använda POP 3 till mailserver hos annan leverantör. Du ska använda e-postleverantörens smtp-server för utgående mail.

Kan föreningen ha ett eget e-postkonto?

Ja, det går att lösa genom att föreningen har en internetdomän som parkeras hos Stockholms Stadsnät. Via en webbsida kan föreningens ansvarige administrera vilka e-postadresser som ska finnas i domänen. Automatisk forwarding via regler stöds inte. Detta kan dock lösas med 3:e parts program.

Hur kan jag testa e-postfunktionerna?

Om du har lagt upp ett nytt e-postkonto så kan du testa det genom att skicka e-post till dig själv. Kommer det fram så vet du att e-postkontot fungerar.

Hemsida

Hur aktiverar jag mitt hemsideskonto hos Stockholms Stadsnät?

Ditt hemsideskonto aktiverar du genom att kontakta Stockholms Stadsnäts kundtjänst.

Vad har min hemsida för adress?

Din adress blir: http://XXXXXX.home.stosn.com, där XXXXXX står för det själv valda namnet på er sida.

Hur stort utrymme har jag för en hemsida?

Varje hemsida har 100 MB i lagringsutrymme. I varje bredbandsabonnemang ingår ett (1) hemsideskonto.

Jag kan inte se min hemsida. Vad beror det på?

Ett fel kan vara att du inte har en fil som heter index.htm eller index.html i katalogen htmldocs. Har du inte det så visas inte din hemsida. Det kan också vara ett tillfälligt fel på din hemsidesserver. Kontakta kundtjänst om felet finns kvar under lång tid.

Hur laddar jag upp filer till min hemsida?

Följ instruktionerna på mina sidor där du loggat in med användarnamn och lösenord, själva hemsidan (html filerna) skall ligga under htmldocs när du loggar in på hemsidesservern. Användarnamn och lösenord till dina sidor får du från kundtjänst 08-5012 20 10 eller kundtjanst@stosn.se.

Installation

Vad innebär FTTH (Fiber to the Home)?

”Fiber to the Home” är Stokabs koncept för att ansluta hushåll till fibernätet i Stockholms Stad. Anslutna fastigheter har fått – eller kommer att få – en s.k husnod där Stokab-fibern kommer in i fastigheten. (Men observera att en husnod inte alltid betyder att fibern redan är framdragen.) Föreningens fastighetsnät ansluts till husnoden och boende kan börja nyttja internet, bredbands-tv, bredbandstelefoni och andra bredbandstjänster. Mer information om FTTH finns även på Stokabs hemsida www.stokab.se.

Vad krävs för att vi ska kunna koppla upp vår fastighet?

Kontakta vår säljavdelning för information info@stosn.se eller telefon 08-5012 20 00.

Vem äger nätet efter installation?

Fastighetsnätet övergår efter slutbesiktning till fastighetsägarens/bostadsrättsföreningens ägo.

Hur går en installation av fastighetnät till?

Fastighetsnätet dras i befintlig kanalisation där det är möjligt, t ex där Telias kablar är dragna. I annat fall läggs en tunn list i trapphuset. Vi sätter den tekniska utrustningen (switchar) i ett skyddat utrymme i fastigheten, oftast placerat i källaren där Stokabs kabel lämnas av. Därefter kopplas varje lägenhet ihop med de centrala switcharna. Kapaciteten in i fastigheten är aldrig mindre än 1 Gbit. Varje enskild lägenhet kan som mest ha 1 Gbits anslutningshastighet.

Hur går installationen i bostaden till?

Alla bostäder utrustas med ett bredbandsuttag eller tjänstedelare på avtalad plats. Vid installation kan den boende välja en placering av uttaget inom 5 eller 15 kabelmeter från den punkt där kabeln kommer in i bostaden. Uttaget är inte större än en vanlig el-kontakt, en tjänstedelare är något större. Om fastigheten har ett fibernät till bostäderna avslutas fibern med ett uttag i bostaden, därifrån dras fiber längre in i bostaden till en fiberkonverter eller tjänstedelare. Du kommer bli aviserad med en lapp i brevlådan ca. en vecka innan installationen utförs i din bostad.

Hur lång tid tar installationen?

Från det att du tecknat avtal med Stockholms Stadsnät tar det cirka 1-3 månader att installera hela fastigheten. Givetvis ger vi en mer exakt tidsuppskattning vid formella installationsprojekt.

Gäller rotavdrag för installationskostnaden?

Nej, lägenhetsinnehavaren kan inte göra rotavdrag för att enbart installera Internet. Kontakta Skatteverket för mer information.

Måste alla hushåll i fastigheten bli kunder för att ni ska installera?

Det beror på vilken typ av avtal bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren tecknar med Stockholms Stadsnät. Vid individuella avtal väljer var och en om man vill ansluta sig eller inte. Vid gruppavtal blir alla i fastigheten/föreningen kunder, men det finns inget krav på att utnyttja tjänsten.

Vad kostar en installation för min fastighet?

Priset beror på ett antal variabler som t.ex. antalet lägenheter i föreningen, geografisk placering och hur fastigheten ser ut. Det är därför svårt att ge ett riktpris. Kontakta vår säljavdelning på info@stosn.se eller telefon 08-5012 20 00 för information om priser!

Service

Vem står för service av nät och utrustning?

Nätet i fastigheten
Om Stockholms Stadsnät har installerat fastighetsnätet så sköter vi service på det under garantitiden. Detta görs utan kostnad såvida inte den boende eller fastighetsägaren/Brf har orsakat felet. I övriga fall så hjälper vi gärna till, men det är fastighetsägaren/Brf eller den boende som har det ekonomiska ansvaret.

Kontakta Kundtjänst om du misstänker att du har problem med ditt uttag eller din tjänstedelare.

Nätet i lägenhet
Den boende ansvarar själv för eventuellt lägenhetsnät.

Tjänstedelare
Stockholms Stadsnät hanterar de tjänstedelare som säljs till enskilda användare och har teknisk behörighet att uppgradera samt omkonfigurera dessa så att de fungerar väl i Stockholms Stadsnäts nät. Detta innebär att den enskildes inställningar kan komma att ändras.

Central switch
Stockholms Stadsnät ser till att aktiv utrustning fungerar som avsett och att det finns reservenheter om något går sönder. Om centrala switchar behöver uppgraderas så gör Stockholms Stadsnät det utan kostnad för påverkade kunder.

Matning till fastigheten
Stockholms Stadsnät ser till att det finns väl tilltagen kapacitet till själva fastigheten. Om kapaciteten behöver uppgraderas så gör Stockholms Stadsnät det utan kostnad för påverkade kunder.

Tekniska frågor

Hur kommer jag igång med internet via tjänstedelare/router?

Internet via kabel (rekommenderas för bästa hastighet)
Koppla nätverkskabeln mellan ditt bredbandsuttag och WAN-uttaget på din tjänstedelare/router. Koppla en nätverkskabel från datorn till tjänstedelarens uttag märkt LAN 1 eller LAN 2.

Internet trådlöst med tjänstedelare från Stockholms Stadsnät (OBS! surf via trådlöst ger aldrig samma höga hastigheter som att surfa via kabel):
Gör först en sökning efter trådlösa nätverk på din dator med WLAN-klient.
Jämför i listan med det SSID som anges på klisterlappen på din tjänstedelare. Anslut genom att dubbelklicka på rätt SSID och därefter skriva in den krypteringsnyckel som anges på klisterlappen märkt WPA på din tjänstedelare.

Vad kan jag göra om tjänstedelaren krånglar?

Starta om din tjänstedelare genom att göra den strömlös, vänta 10 sekunder, anslut strömmen igen. Vänta minst 15 minuter, försök sedan att använda bredbandet. Kontakta Kundtjänst om problemen kvarstår.

Vilka garantier gäller om min tjänstedelare går sönder?

Stockholms Stadsnät följer Konsumentköplagen. Vi lämnar 24 månader garanti om inget annat specifikt anges.

Varför behöver jag en tjänstedelare?

Om du vill ansluta din tv till bredbandet behöver du en tjänstedelare. Kontakta kundtjänst för mer information och beställning.

Varför får min dator samma IP-adress?

Stockholms Stadsnät delar ut IP-adresser med hjälp av en DHCP-server. Denna server följer DHCP-standard. Detta innebär att DHCP-servern delar ut den IP-adress klienten begär när klienten gör en DHCP-request.

Surfa IPv6
IPv6 stöds till de flesta av våra privatkunder idag.

Företagskunder som är intresserade av att få IPv6 adresser beställer dessa via kundtjänst.

Kan jag få fast IP-adress hos Stockholms Stadsnät?

Ja, en fast IP-adress per hushåll ingår i bredbandsabonnemanget. Kontakta kundtjänst om du vill beställa en fast IP-adress.

Vilken router rekommenderar ni?

Generellt sett så fungerar de flesta routrar på marknaden. Vill man ha bra prestanda så föreslår vi att man undviker de billigare modellerna. Har du möjlighet så lägg gärna minst 1200 kr på en router.

Vi rekommenderar de routrar som vi säljer i vår webbshop. 

Fast IP-adress

Hur ställer jag om min utrustning från fast IP-adress till dynamisk (DHCP)

Alla som surfar på internet har en unik så kallad IP-adress. Internetleverantören sköter utdelningen av IP-adresser vilket kan göras på två olika sätt:

  • Man har en fast IP-adress som alltid är densamma.
  • Man tilldelas automatiskt ny IP-adress vid behov (kallas dynamisk adress eller ”DHCP”).

I vårt nät är standarden dynamisk IP-adress (DHCP). Därför behöver man ställa om den utrustning som ska användas i vårt nät.
Guide för att ställa om till DHCP hittar du här!